Panele akustyczne 3D – co to takiego?
Panele akustyczne 3D to nowoczesne elementy wygłuszające, które charakteryzują się trójwymiarową strukturą. Dzięki swojej unikalnej budowie nie tylko skutecznie pochłaniają dźwięki, ale także wpływają na estetykę wnętrza. Panele te wykonane są z różnorodnych materiałów, takich jak pianka poliuretanowa, tkanina czy wełna mineralna. Wszystko to sprawia, że panele akustyczne 3D stają się coraz bardziej popularne zarówno w przestrzeniach prywatnych, jak i publicznych.
Jak działają panele akustyczne 3D?
*Przypominamy, że w naszej ofercie znajdziesz także inne rodzaje pianek akustycznych. Przykładem są panele Hexagon.
Kluczowym aspektem działania paneli akustycznych 3D jest ich zdolność do pochłaniania dźwięków. Dzięki trójwymiarowej strukturze panele te rozpraszają fale dźwiękowe, co prowadzi do zmniejszenia echa oraz hałasu w pomieszczeniu. Warto zaznaczyć, że efektywność tych paneli zależy od grubości oraz materiału, z którego są wykonane. Im grubszy i bardziej porowaty materiał, tym lepsze właściwości tłumiące.
Firma Porsche AG zdecydowała się na zastosowanie dźwiękoizolacyjnych pianek Basotect firmy Basf w komorach silnika modelu Panamera
Pianka z żywicy melaminowej Basotect firmy Basf zapewnia odpowiednie doznania akustyczne pod maską samochodu Porsche Panamera napędzanego olejem napędowym. Pianka użyta została do izolacji termicznej i dźwiękowej komory silnika, tunelu wału napędowego oraz okolic silnika tego czterodrzwiowego samochodu sportowego. Bardzo dobre właściwości akustyczne i wysoka odporność termiczna w połączeniu z niską wagą pianki były decydującymi czynnikami, które zachęciły konstruktorów tego ekskluzywnego producenta ze Stuttgartu. Tworzywo Basotect stosowane jest do pochłaniania dźwięku tam, gdzie przez większość czasu panują bardzo wysokie temperatury – na ścianach grodziowych pomiędzy silnikiem a wnętrzem samochodu, panelach pod maską, obudowie silnika i w tunelu wału napędowego.
Cisza i lekkość - pianka w komorze silnika
Tworzywo Basotect słynie ze swoich ponadprzeciętnych właściwości akustycznych. Dzięki swojej strukturze otwartych komórek wyróżnia się bardzo dobrymi współczynnikami pochłaniania dźwięku w zakresie średnich i wysokich częstotliwości. Kierowcy i pasażerowie Panamery mogą delektować się typowym dla Porsche odgłosem silnika – bez uciążliwych, nieprzyjemnych hałasów. Dzięki gęstości na poziomie 9 kg/m3 pianka basotect jest dużo lżejsza od tradycyjnych materiałów izolacyjnych stosowanych powszechnie w komorach silnika. Przyczynia się to do zmniejszenia zarówno zużycia paliwa, jak również redukcji emisji CO2.
Bardzo wysoka odporność termiczna pianki również odgrywała znaczącą rolę podczas wyboru tego tworzywa. Basotect charakteryzuje się długotrwałą odpornością na temperatury powyżej 200 stopni celsjusza. Jurgen Ochs, dyrektor NVH Body (noise, vibration, harshness – ang. hałas, wibracje, chropowatość) działu firmy Porsche tłumaczy, że „250 konny sześciocylindrowy silnik diesla w modelu Panamera potrafi wytworzyć w komorze silnikowej temperatury rzędu 180 stopni celsjusza. Natomiast tworzywo Basotect potrafi sprostać tym ekstremalnym warunkom”.
Materiał Basotect stosować można do budowania skomplikowanych elementów 3d, jak również niestandardowych komponentów do bardzo ciasnych przestrzeni. Pianka z żywicy melaminowej nadaje się do precyzyjnego przetwarzania za pomocą noży, drutów tnących, a także piłowania i frezowania – pozwalając na łatwe tworzenie odpowiednich wymiarów i kształtów niestandardowych komponentów. Basotect poddaje się również termo formowaniu, ale wymagane jest wcześniejsze zaimpregnowanie materiału. Biorąc pod uwagę te rewelacyjne i przekonujące właściwości tworzywa, firma porsche planuje wykorzystać basotect również do swoich przyszłych rozwiązań.
Porsche Panamera po raz pierwszy zaprezentowano na salonie samochodowym w Szanghaju w 2009 roku, była to już czwarta odsłona tego modelu. Według danych firmy, w 2011 roku sprzedano ponad 28.000 tych sportowych samochodów o długości niespełna 5 metrów. Model Panamera jest obecnie dostępny w kilku wariantach silnikowych: hybryda, diesel, gts, turbo i turbo s.